Avundssjuk!:)

Ååå, jag är så otroligt avundsjuk! En vän i min klass berättade att hennes farmor ska ta med henne i helgen på en resa till Berlin. I Berlin pågår just nu den största Frida Kahlo utställningen någonsin, några verk har aldrig ens vissats offentligt förut! Så otroligt coolt att få se dan utställningen! Visst är jag mycket glad för Alvas skull, jag gläds över att hennes farmmor tar med henne på utställning, men fy vad jag önskar att det vore jag! Frida Kahlo är en konstnär som jag beundrar mycket och en av de första konstnärerna som jag fick upp ögonen på och började titta närmare på.


Kort sammanfattning om vem och vilken sorts konstnär Frida var
: Frida föddes 1907 och dog 1954, Hon började måla först när hon varit med om en rejäl olycka i slutet av tonåren. Olyckan orsakade permanenta skador på både hennes ryggrad och livmoder, vilket gjorde att hon under resten av sitt liv kämpade med svåra och ständigt återkommande smärtor och vilket också skulle påverka hennes konst. Hennes konst är mycket ”grov” (om man nu kan säga så) hon visade en oskalad värklighet av det dramatiska liv hon levde i form av många många självporträtt. Frida blev uppskattad konstnär när hon levde men det var främst efter sin död som hon har visats runt om i världen och fått gott rykte!

Frida kahlo
En av Firdas självporträtt

Vill ni se mer av henne så kolla in filmen Frida från 2002 den har till med vunnit två Oscar! jag gillar de i alla fall!


Kommentarer
Postat av: Trixie

Våran bildlärare tvingade oss att se den. Inte min typ av film men om man inte blivit tvingad en måndag morgon tror jag säkert att jag hade gillat den mer ;)

2010-11-28 @ 20:20:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0