Äggoljetempera

Godkväll!
I dag har jag målat med äggoljetempera, att måla med äggoljetempera är en gammal metod som användes flitigt innan den olje färg vi har i dag uppfanns. Det var kul och lärorikt att få lära hur man blandar den bästa äggoljetemperan och det är ju rätt ekonomiskt, receptet vi använde är kvar i skolan men bas receptet består av ägg, linolja och någon sorts av förtunnings medel t.x.e vatten eller lösnings medel, självklart så krävs piggment pullver för att skapa fram färgen också. Blev helt okej nöjd med min abstrakta målning som jag skapade med temperan så den får ni se bilder av nästa vecka när den har torkat klart! Äggoljetempera tar ett bra tag innan det torkar men är mycket slitstarkt.

pigment i olika färger
Bild på snodd från min favorit konstnärs butik, kreatima.

Nu ska jag gå och sova har tandvärk och är sjukt tisdags trött!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0